Monday, September 7, 2009

Nuzul Quran..Turunnya Al-Quran...bilakah?

Pertama kali Al-Quran diturunkan pada tanggal 17 Ramadhan. Bertepatan dengan usia Nabi Muhammad SAW yang ke 40 tahun.Ketika itu, Nabi sedang beribadah di Gua Hira'. Tiba-tiba datang malaikat Jibril dengan membawa wahyu. Ia memeluk kemudian melepaskan Nabi. Demikian sampai berulang 3 kali. Setiap kali Jibril berkata: "bacalah!" dan setiap kali pula Nabi menjawab, "Aku tidak tahu membaca".Kemudian pada kali yang ketiga, Jibril berkata kepada Nabi, "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhan mu Amat Pemurah yang mengajarkan (menulis) dengan pena. Yang mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya." (Al-'Alaq : 1-5)

Demikian wahyu pertama dan sekaligus turunnya Al-Quran yang permulaan. Sebelum itu, telah datang tanda-tanda dan isyarat ,wahyu telah dekat dan sebagai bukti kenabian untuk rasul yang mulia.Setiap mimpi Rasullullah SAW terjadi dalam kenyataan,persis seperti yang baginda mimpikan. Selain itu,kesukaan baginda menyendiri.Maka baginda menyepi di Gua Hira' untuk menyembah TuhanNya.

Menurut riwayat Bukhari ra, dalam kitab sahihnya, bab permulaan wahyu, baginda menerangkan perihal itu, dan bagaiman cara turunnya wahyu, dengan sanadnya dari Siti 'Aisyah ra, ia berkata: "Awal mula wahyu yang datang kepada Rasullullah adalah berupa mimpi yang baik dalam tidur. Maka setiap mimpi baginda mesti datang bagaikan falaq Subuh.Kemudian baginda suka menyendiri.Maka menyendiri di Gua Hira',beribadah di sana beberapa malam sebelum baginda pulang kepada keluarganya.Baginda membawa bekal seperti biasa,sehingga datang 'kebenaran' kepadanya sewaktu baginda di Gua Hira'. Malaikat Jibril as mendatanginya,seraya berkata 'bacalah'. Baginda menjawab,'Aku tidak tahu membaca'.Ia memelukku dan melepaskan aku sampai aku lelah.Kemudian ia memerintahkanku.Katanya 'bacalah',maka aku menjawab,'Aku tidak tahu membaca'.Ia memelukku dan melepaskan lg,'Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan.Menciptakan manusia dari segumpal darah...'.Kemudian Rasul pulang membawa wahyu itu dengan dada bergoncang". (Sahih Bukhari,Juz awal)

Mengenai turunnya Al-Quran pada bulan Ramadhan berdasarkan nash yang jelas dalam Al-Quran. Di mana Dia telah berfirman yang b'maksud:

"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur." (QS. Al Baqarah : 185)


Dapatkan Komen Bergambar Islami Disini


Sumber : Petikan dr Buku Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu Al-Quran
Penulis : Syeikh Muhammad Ali Ash Shabuni
Alih bahasa: M. JunaidiAl Hashim
Editor : Abdul Aziz Ismail

No comments: