Monday, May 24, 2010

b'salin dalam air..ade mao??

Wahai bakal2 ibu skalian..

ku tetarek dgn slh satu entries se0rang sahabat di alam penulisan maya iaitu
Leokid's Life tentang bersalin dalam air..ouh..ini ilmu baru yg ku dpt! tq future d0c!!hehe..sebelom ni ku xtao p0n kaedah ni daa biase kt oversea..mungken bt0l kaedah ini x fmiliar kt m'sia memandangkan hanya 2 percubaan shj yg bejaya m'gunakan kaedah ini..tu p0n patient die f0reigner yg d0k kt m'sia..ku juge setuju dgn p's0alan2 yg diajukan oleh m0st w0men yg 1st time tao sal kaedah ni..n yg daa tao p0n mungken jrg yg berani nk wat kan..sbb x bese..hehe..antara p's0alan2 yg diajukan adalah :
"mcm mn bersalin lam air tu?"
“tak lemas ke anak tu?”

“nanti penuh darah dalam kolam tu”
“bagaimana dengan jangkitan kuman, kan lagi senang dalam air?”


curious bukan?? me t0oo!!!!
(^_^)*

oke..mai kite clarify..ku bukan medic student utk terangkan dgn pjg lebar..apetah lg m'jadik seorang d0kter..walopon itulah sebenarnya yg di cita2kan..huhu..walopon t'pesong jaoh dari impian..tp, alhamdulillah..berkat dari ilmu yg diajar oleh bekas guru bi0logi tme sk0la dl..insyaAllah de laa lg yg lekat lam palotak ni..even daa 6 ta0n tinggal subjek ni..hehe..
sekadar p'k0ngsian maklumat..utk sesiapa yg sudah atao bakal b'gelar ibu...

Fakta - Antara kelebihannya waterbirth:

sekadar gambar hiasan

1. Tidak ada peningkatan kepada risk of infection, malahan bayi yang dilahirkan secara waterbirth mendapat lebih protection terhadap “aspiration pneumonia”.

Bayi yang dilahirkan tidak bernafas dengan udara selagi dia belum terdedah kepada udara. So ada kes di mana apabila bayi dilahirkan, ia terus menyedut udara dengan kuat menyebabkan sisa-sisa amniotic fluid dan kotoran lain disedut oleh bayi menyebabkan terjadinya “aspiration pneumonia”. Tetapi kelahiran di dalam air, membolehkan bidan membersihkan muka bayi terlebih dahulu sebelum mengangkatnya keluar, sekaligus mengurangkan risiko aspiration pneumonia.

Sepertimana yang dikatakan, bayi yang dilahirkan tidak bernafas dengan udara selagi dia belum terdedah kepada udara. Kronologinya adalah setelah bayi dilahirkan, attendan/ibu/suami membersihkan muka dan badan bayi lalu diangkat keluar dari air, seterusnya baru tali pusat dipotong. Justeru, tidak timbul persoalan “bayi lemas di dalam air”.

2. Juga, first-time mother yang melahirkan anak di dalam air memerlukan masa yang lebih singkat. Mungkin air tersebut menenangkan fikiran yang cemas, atau mungkin menyegarkan badan yang penat, tidak diketahui, cumanya yang pastinya proses kelahiran lebih singkat.

3. Kurangnya keperluan pada episiotomy. User2 ibu yang pernah melahirkan anak tahu kot apa episiotomy nih. Hoho. Teorinya, air memudahkan otot dan kulit untuk stretch.

4. Dan yang paling beneficial, adalah majority ibu yang melahirkan anak di dalam air ini tidak perlukan painkiller. Hanya 5 percent je yang meminta epidural, sedangkan dalam kelahiran biasa 66% ibu meminta diberi epidural.

Maka dari penjelasan dan kajian di ataslah, dapat dirumuskan bahawa sebenarnya kelahiran di dalam air itu lebih beneficial/baik bagi manusia! Teknik kelahiran yang unorthodox ini semakin mendapat tempat baik di luar negara, mahupun di dalam negara kita.

s0..pada pasangan2 atao bakal ibu yg inginkan kelainan ato cabaran dalam melahirkan anak..kaedah ini pasti m'jadik 1 pengalaman dan kenangan yg sangat hebat!!! mn laa tao..k0t2 anak tu nnt akan jadik swimmer t'handal suatu hr nnt..hehe..tapi t'pulang pd sesiapa utk gune kaedah mn2..yg PENTING!!! baby selamat..insyaAllah..weee..selamat m'cube!!! m(^_^)v


Source :

2 comments:

JMR said...

wah..1st aku dgr nih..ok gak kaedah nih..leh cuba utk ibu2 bkl bsalin ya..

orezeo said...

ak p0n teruje bile dpt tao..
hehe..sape laa brani nk cube ni..
lg p0n kt m'sia ni..maybe d0kter2 p0n x cuk0p pakar utk apply kaedah ni..baru k0t..