Thursday, August 18, 2011

Bijaksana seorang hamba..

Beliau bernama Iyas bin Mu'awiyah..slh seorang hamba yg solleh dan bijaksana dan hidup pd zaman khalifah Umar bin Abdul Aziz.Saya juga baru mengenali serba sedikit latar belakang tentang beliau di Majalah Solusi,Isu 34. sekadar perkongsian ilmu yg m'buat saya t'fikir yg saya tidak mampu utk menjawab persoalan tentang islam seandainya ditanya oleh shbt non muslim kita..alangkah ceteknya ilmu keislamanku..semoga Allah memberi kita kekuatan utk mendalami dan menccintai islam melalui pengalaman daripada kisah2 para sahabat,tabii' dan tabi'in..ameen

kisah ini tentang seorang hamba yg b'taraf pemimpin m'hadiri 1 majlis ilmu yg disampaikan oleh Iyas bin Mu'awiyah. Pemimpin itu b'tanya dgn niat utk menguji kebijaksanaan Iyas bin Mu'awiyah sekaligus ingin menghina beliau.

Pemimpin:Apakah hukum meminum arak?
Iyas:Haram
Pemimpin:Kenapa haram?Sedangkan arak itu b'asal dr sumber yg halal,iaitu dr buah2 yg diperam yg dicampur dengan air?
Iyas: Ada apa-apa persoalan lagi?
Pemimpin:Tiada.Silakan
Iyas: Sekiranya saya mengambil sebekas pasir lalu membaling ke arah anda.Adakah anda merasa sakit?
Pemimpin:Tentu sekali tidak!
Iyas:Sekiranya saya membaling pasir ke arah anda.Adakah anda merasa sakit?
Pemimpin: Tentu sekali tidak!
Iyas:Sekiranya saya mengambil sebekas pasir dan dicampur dengan air,lalu saya m'proses dan m'jemurnya sehingga kering.Selepas itu,saya m'baling ke muka anda.Adakah anda merasa sakit?
Pemimpin:Sudah tentu sakit,malah mungkin membunuhku!
Iyas:Begitulah juga arak.Sumber yg halal,apabila dicampur dgn bhn yg lain melalui proses tertentu,maka hukumnya adalah haram!

Jawapan beliau begitu kemas dan padat!pelajaran yg b'guna utk kita..renung-renungkan~ :D

2 comments:

zaimah said...

tq for sharing farah ;)

orezeo said...

no worries~hehe..
skg susa tol nk dok lm dpn comp..pling lm pon stgh jam je..huhu